Takkan kami kena meratit 'boikot media' jugak lagi kut | Cenangau Daunkari

Iklan Top

Selasa, Disember 30, 2008

Takkan kami kena meratit 'boikot media' jugak lagi kut

السلام عليكم ورحمة الله
Lama jugak nampaknya aku tak update blog ni, bukan tak ketar tangan tapi keadaan tak mengizinkan, line tak clear, aku try jugak nak update kat cybercafe tapi takmau jadi, otak takmau jalan. Jenih tulis stail nak belasah macam aku ni mana boleh kalau orang tengok, tak selesa. Walaupun mungkin kat cybercefe tu orang tak teringin nak tengok pun tapi rasa macam ada orang² tengah tengok kat belakang.

Sepanjang aku offline ni banyak jugak isu² panas timbui. Yang paling aku terkejut bila Mat Saman Kati belasah Exco Perak dari PRK. Memang kau² punya dia bubuh. Yang paling aku tak sangka blog cacamerba pun belasah Kerajaan Perak sama. Ni apa cerita ni, nak belasah tak ajak aku, memang tak patut depa ni.

Aku dok teringat lagi masa perjumpaan bloggers dari BloggersNetwork@Perak dengan Exco bulan lepas. Aku rasa yang banyak cakap pasai nak belasah Perak ni aku. Antara lain kalau tak silap ingatan aku, aku ada kata niat aku nak belasah tak lain tak bukan adalah 'belasah untuk kebaikkan'.

Harapan aku bila aku belasah, kerajaan Perak akan dapat menjawab, kalau dapat jawab dengan perkataan pun dah cukup baik. Nak lagi ok depa boleh jawab dengan perbuatan, maksudnya depa dengar, faham dan ambik tindakan yang sepatutnya.

Pasai tu, aku sampai la ni masih simpan peluru, pasai aku rasa kalau aku bawak keluar peluru memang harapan untuk 'belasah demi kebaikkan' sangat tipis. Bukan laa maksud aku peluru yang aku ada tu haibat sangat, tak hebat mana pun, petik jari pun mungkin dah boleh jawab.

Masalahnya yang aku dok perati sampai laa ni Kerajaan PR Perak tak mampu nak jawab pasai depa lemah. Yang paling lemah aku nampak pada jentera Penerangan. Urusetia Kerajaan Negeri aku nampak amat² lemah di bawah pimpinan Ust Zul.

Aku secara peribadi tak kenai Ust Zul ni, tak pernah bersembang dengan dia. Kali pertama aku kenai dia masa pertama kali BloggersNetwork@Perak dijemput dalam program Penerangan Kerajaan Negeri dengan jentera penerangan parti² Pakatan Rakyat.

Kali kedua junpa dia masa perjumpaan bersama Exco, YB Tai dan YB Hj Din, Ust Zul jadi pengerusi. Kali ni jumpak lebih dekat. First impression aku dengan Ust Zul ni, kalau ikut piawai aku dia ni kira ok laa. Boleh harap, boleh dibawak berbincang dan memang termasuk kategori yang layak ditolong.

Nak belasah lebih² pun aku rasa kurang adil pasai aku tak cukup kenai dia. Cumanya macam yang tah sapa pernah tulis aku tak ingat, dia kata ibarat tengok teater, penonton tak peduli apa masalah pengarah, tak peduli apa masalah para pelakun. Depa tak mau tau hangpa punya masalah. Yang depa peduli depa dah bayar tiket masuk dan depa berhak dapat yang terbaik pada pandangan depa.

Macam tu jugak laa dengan Kerajaan Perak ni. Memang aku kesian dengan MB, kesian dengan YB PAS, kesiaj jugak sikit² kat YB PKR dan DAP, tapi pada aku depa² ni patut kesian sama kat aku, kat orang² yang bermazhab 'daun kari' macam aku.

Kami ni jenis orang yang nak bekerja. Bagi kerja kat kami, bagi maklumat kat kami. Kami ni jenih yang jumpa orang ramai. Orang ramai kenai muka kami pasai masa pilihanraya lepas muka kami ni laa yang suruh depa kerja sungguh², bagi kat depa harapan, bagi kat depa janji.

Harapan dan janji tu bukan kami pandai² reka, kami hanya jadi semacam despatch, tolong sampaikan janji dan harapan dari BA. Tiba² tanpa sapa² duga kita BA menang, Perak Pakatan Rakyat memerintah.

Kut depa² yang kat atas tu tak tau, kami 'daun kari' yang kat bawah ni start dari dapat tau Perak tumbang, depa² kat bawah ni dah mula tanya kami. Macam² depa tanya. Masalahnya kami tak boleh jawab.

Tak boleh jawab bukan pasai tak pernah terikir soalan² tu bahkan soalan² tu laa yang dok kacau kepala otak kami masa kami cuba pejam mata hampir tiap² malam. Aku taktau laa orang lain, tapi antara sebab blog aku ni kerap ada entry baru pasai aku payah nak tidur malam.

Soalan yang paling payah nak jawab kalau soalan tu mula dengan ayat "Bila lagi..." Yang aku paling taktahan bila depa² kat bawah ni dah mula keluar ayat "... macam sama jaa dengan masa BN perintah dulu.

Pasai tu laa aku merayu sangat terutama sekali kat Urusetia Penerangan Kerajaan Pakatan Rakyat Perak. Tolong laa bagi jawapan, aku pun takdak idea macam mana nak pastikan jawapan² sampai kat depa² kat bawah ni, tapi tolong laa, kut mana pun masalah ni kena tolong bagi selesai.

Lagi satu bab penerangan ni, aku cukup tak puas hati pasai apa jentera penerangan parti pun macam tak bergerak. PKR punya penerangan aku taktau dan aku kurang berminat nak ambik tau tapi jentera penerangan PAS ni apa cerita? Takkan hangpa nak suruh kami² kat bawah ni guna lagi ayat² lama.

Takkan laa selamanya kita nak salahkan media² yang memang selama ni tak pernah pun sokong kita. Takkan dah pegang kerajaan pun aku masih kena meratit 'boikot media' jugak lagi.

Tolong laa...


LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...