Merdeka cara Pakatan Rakyat? | Cenangau Daunkari

Iklan Top

Rabu, September 03, 2008

Merdeka cara Pakatan Rakyat?

Malam merdeka hari tu aku ada ada kat tepi sungai kerian, ada sambutan malam kemerdekaan. Aku nak tengok apa perubahan sambutan kali ni. Masalahnya sebelum-sebelum ni aku mana pernah pi, nama nak tau apa yang berubah. Biasanya malam merdeka aku dok melapok kat kedai mamak, tengok 'suasana'. Bukan nanti malam merdeka, boleh kata tiap-tiap malam kalau aku balik Pt Buntar aku
lepak kedai mamak.

Awai jugak aku pi pasai ketua kampung kata majlis mula pukul 9.30. Kurang seminit pukul 9.00 aku dah ada kat tepi sungai, takut terlepas apa-apa 'perubahan'. Dekat pukul 10.00 pun belum mula lagi, ramai belum mai kut. Yg aku nampak YB bundle, malas aku dengan dia ni, meluat, kalau dia tegur aku satgi nak kena jugak jawab, takut termaki pulak aku satgi dia ni, apa orang kata pulak, baik aku pusing kut lain.

Jumpa wartawan sorang cina, takat kenai muka ja laa kut, aku kenai dia sebagai wartawan cina dan dia kenai aku sebagai orang kuat PAS kut, pasai pernah jumpa 2,3 kali kat pejabat PAS.

Saja tanya dia "Ada apa perbezaan sambutan kali ni?"

"Sama pun, tak nampak apa-apa beza, masih ada nyanyi-nyanyi." Laju ja dia jawab.

"Tapi aaa.. kali ni ada nampak lain sikit, biasa cuma ada pemimpin UMNO, MCA MIC dengan pegawai kerajaan saja yang penuhkan kerusi tapi kali ni semua campur, orang ramai pun duduk sama bawah khemah. Ramai yang bawak keluarga" Sambung dia lepas lama diam.

Kira ok laa tu, atleast ada 'something positive' dia boleh tulis dalam paper esok.

Pada aku program malam tu takdak langsung ciri-ciri 'Pakatan Rakyat', sama macam Umnoi masih memerintah Parit Buntar. Mungkin kurang sikit kot pasai takdak bunga api, tu pun mungkin sebab bajek kecik kata depa.

Yang paling menarik depa kata masa sajak, tah budak sekolah mana tah, siap puji Mahathir lagi, sampai aku pun kena sound awat jadi macam tu. Aku takat jawab taktau jaa laa, ikut hati nak jaa aku cerita pasai Daun Kari segala...

Pasai apa jadi lagu tu? Pasai Pakatan Rakyat masih belum 'memerintah' Parit Buntar. Aku tak takdak fakta awat jadi macam tu, tapi andaian aku, memang Pakatan Rakyat tak reti, pulak tu takmau tanya orang yang reti. Biar orang-orang kat pejabat Daerah buat semua. Depa pun tau Pejabat Daerah selama ni jadi port Umnoi.

Belambak dok ada orang PAS yang kerja kat pejabat-pejabat kerajaan kat Parit Buntar ni, kat MDK, Pejabat Tanah, Pejabat Pertanian PPD, semua pejabat ada, bukan takan peon, yang atas-atas pun ramai , awat tak tanya kat depa? Mintak nasihat dari depa-depa ni.

Aku tak kata yang dok ada dalam PAS tu bodo, cuma tak reti. Tak reti pasai taktau, memang selama ni tak pernah ambik tau pasai mana pernah mimpi nak perintah Perak. Selama ni ambik tau takat nak belasah jaa, bukan ambik tau untuk mentadbir, banyak beza tu.

Heran aku dengan YB sorang ni, tak habih-habih nak ambik gambar,
takdak ka pembantu yang boleh tolong? Tau laa hang ada blog


Bila majlis dah habih aku jumpa sorang member, pegawai kerajaan, lama jugak sembang, menilai performance Pakatan Rakyat memerintah, ambik imput sikit dari dia, dekat pukul 1.30 baru balik. Masa keluar tu aku rasa tak kurang dari 50 budak-budak masih melepak kat situ. Tengok muka macam masih sekolah, basikal semua ada bendera. Aku taktau depa balik ka dak. Yang jelasnya sambutan malam tu takdak acara yang aku rasa sesuai dengan jiwa depa.

Aku lupa tukar setting kat camera hp aku, gambar tak jelas

Antara shot yang paling cantik, takdak yang bertudung merah

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...