Tobat tak pi dah!! | Cenangau Daunkari

Iklan Top

Selasa, Jun 27, 2006

Tobat tak pi dah!!

Baru-baru ni aku ter'pi' kuliah satu ustaz ni. Kuliah maghrib. Bincang bab jenayah syariah -HUDUD

Bukan nak cerita pasai isi kuliah tapi nak cerita pasai si pemberi kuliah. Dia cerita yang dia ada sekali pi kampung orang asli atas jemputan JHEOA. Dia cerita laa punya menyedihkan keadaan depa yang dah lama masuk Islam tapiu cara kehidupan takdak beza dengan masa belum mengucap. Kira oklaa tu. Terasa jugak, apa yang 'KITA' buat untuk bantu depa.

Yang aku terbakar bila lepas tu dia cerita perjalanan nak pi sana. Kena naik bot. Air sikit lagi nak masuk dalam bot. Dalam seinci lagi tinggai. Yang aku tak boleh terima tu bila dia guna perkataan "TOBAT DAH NAK PI SANA". Pada aku tak patut sangat guna perkataan tu. Baru ja sebelum tu dia membebel pasai orang asli takmau pakai tutup aurat, makan pun main belasah. Kalau macam ni laa punya pendakwah dokada memang tak heran langsung.

Memang tak nafi laa memang ada jenis mamat yang tak pandai berenang yang takut sungai ngalahkan kambing. Tapi cari laa perkataan yang elok sikit. Tapi bila fikir balik memang sesuai laa perkataan tu keluar dari mulut Ustaz tu. Pada aku Ustaz ni memang jenis yang cari makan kut tu. Taktau laa tapi aku amat meragui keikhlasan ustaz2 jenih ni.

Sembang suruh berjuang, suruh berjihad, takkan kena naik bot pun dah 'TOBAT'. Atau mungkin dia tak anggap perjalan tu sebagai keluar 'BERJIHAD', ataupun dia sendiri tak yakin kalau dia mati lemas kat sungai tu dia tak dapat pahala jihad. Ataupun dia lebih selesa memandu kereta honda tah apa jenih yang aku pun tak kuasa nak belek model apa yang pada aku tak patut dipakai oleh ustaz-ustaz fulltime mengajar di surau/masjid. Atau mungkin jugak kereta tu ada orang bagi kat dia. Entah laaa.....

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...