Tahun Baru JPN | Cenangau Daunkari

Iklan Top

Ahad, Januari 01, 2006

Tahun Baru JPN

    Ni bukan IC merah tapi MyKid, kad beranak laa kut, bukan lagi surat meranak.
Tahun baru datang lagi, azam baru tersemat kembali, azam lama kebanyakkannya dilupai sehinggalah 1 Jan muncul kembali....

Aku masa tahun baru, macam tahun2 lepas, tengah 'mengope', atau lebih tepat lagi 'meNescefe'. Masih di kedai yang dulu cuma tuan kedai ja dah bertukar. Dari milik Melayu menjadi milik Mamak. Pada aku kedai tu paling strategik di sini untuk kedai makan.

Tapi yang paling 'best' sambut taun baru aku rasa adalah kakitangan JPN, Jabatan Pendaftaran Negara. Bukak sampai pikul 12 tengah malam tadi. Yang jadi best pasai dah laa dapat gaji/OT, palanggan pulak tak ramai. Aku pun heran macammana boleh jadi macam tu, padahai petangnya aku tengok beratur sampai keluar.

Nasib baik laa aku dah buat awai, tak laa awai mana, buat bulan lepas siapnya 2 minggu lepas. Masa aku ambik MyKad aku tu, ada tiga orang pelanggan ja dalam pejabat tu. Aku siap tanya kerani kaunter tu. Dia pun heran, mungkin belum tiba masa lagi kut pejabat tu 'kena serang'. Memang pun, start minggu lepas baru pejabat tu kena serang betul2. Hari-hari beratur sampai keluar pintu.

Nak buat macammana, semua orang kena rushing la ni. Dengan keadaan harga barang naik, harga minyak pun akan naik lagi, sekolah pulak nak bukak, mana mampu nak ambik cuti. Tambah pulak bagi yang kerja kilang 'normal shift' yang ada elaun kerajinan, elaun kedatangan. Sehari ja ambik cuti leboh laa seratus ringgit. Memang laa buat MyKad free tapi kos melepas tu yang tak sanggup depa tanggung. Kalau sakit demam pun depa berkira. Bukan tak boleh dapat MC tapi sehari jaa MC leboh laa elaun kedatangan...

Pak Lah mana tau benda-benda macam ni, Azmi Khalid mana pernah fikir benda-benda macam ni.....

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...