Bebal dan jumud, tetapi yg bergelar agamawan. | Cenangau Daunkari

Iklan Top

Jumaat, Mac 03, 2017

Bebal dan jumud, tetapi yg bergelar agamawan.

1986 - Kekalahan tercorot 1 kerusi sahaja secara sendirian. Dan inilah bermulanya setiap kata Dato' Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang mula dijadikan fenomena dan amanat. Perlembagaan Malaysia dianggap musuh, dan wajib diperangi!

tak mustahil rampas Malaysia - Nik Amar
Oleh Ahmad Sayuti Basiron

1. Ramai bertitle agama atau ustaz, cukup suka cakap aci lepas. Kurang guna akal bila berkata. Bercakap demi sedap di mulut, dan khayalan semangat utk ceramah politik semata. Tujuan mereka hanya satu, ie. naikkan semangat ahli.

2. Puaknya jenis inilah sebenarnya yg terus rosaknya parti, kumpulan, atau apa pun jua yg berlabelkan Islam itu. Golongan sebegini langsung tak kesah jika Islam hina atau hilang izzahnya. Asal suara mereka didengari dan dijulang sbg hero, sebagai "sinya Pas" katanya.
3. Kalau minggu lepas si "singa Pas" terlalak jerit membaham musuh yg dikatakan "lari dari debat itu". Faktanya sebenar bahawa "musuh itu" rupanya segar dan senyum memerhatikan setiap gelagatnya di pentas yg sama, walau dihalang berkata sepatah pun utk menjawab tohmahannya. Esoknya pula, media parti itu memilih fitnah sbg senjatanya, ie. "Husam ceroboh ceramah Pas".

4. Setakat itu lah sahaja kemampuan yg ada pada gelaran "sang agamawan parti berlabel Islam" itu. Ngauman FITNAH dilontar ke sana ke mari, tanpa takutkan Allah.

5. Itulah juga sekarang ini, level JK Pusat parti itu zaman pasca wafatnya almarhum Nik Abdul Aziz Nik Mat, dan zaman pembersihan dilakukan oleh Dato' Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang. Exco Agama hanya Islam dipilih atas kuatan jeritan dan syarahannya, sekalipun gagal dalam ijazah pengajian di Mesir pun.

6. Tak sangka semalam seorang lagi pembesar partiitu lakukan benda yg serupa. Ajak ahli bawahan yg dah cukup ter-indoktrinasi itu utk berlawan politik sendirian. Katanya biarlah berapa penjuru saklipun, parti itu tetap lawan dan sudah tak mustahil laluan ke Putrajaya adalah dekat.

Untuk rekod;

Mereka yg emosi sebegini sebenarnya mudah sgt lupa sejarah pencapaian parti mereka, yg tercatat dlm sejarah, antaranya 10 keputusan PRU berikut;

(a) 1974 - Menang besar 14 kerusi hasil "gabungan dengan Umno" zaman awal BN ditubuhkan. Ia berlaku pasca 13 Mei 1969, yg Umno sendiri dikatakan pencetusnya.

(b) 1978 - Kalah dan kekal hanya 5 kerusi, selepas bersendirian dan sedar telah ditipu Umno. Kelantan pun terlepas dgn linangan airmata.

(c) 1982 - Kekal terus dgn 5 kerusi sahaja, dgn Kelantan dan lain-lain kerusi semakin hilang.

(d) 1986 - Kekalahan tercorot 1 kerusi sahaja secara sendirian. Dan inilah bermulanya setiap kata Dato' Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang mula dijadikan fenomena dan amanat. Perlembagaan Malaysia dianggap musuh, dan wajib diperangi!

(e) 1990 - Hasil perpecahan Umno, kemenangan melonjak 7 kerusi apabila kerjasama dgn S46 atas nama Angkatan Perpaduan Ummah (APU). Ya, tib-tiba Kelantan menang sekali lagi hingga kini hasil kerjasama dgn kumpulan pecahan Umno itu!

(f) 1995 - Kekal menang 7 kerusi walau APU hampir pecah.

(g) 1999 - Paling tak disangka, mendapat kemenangan 27 kerusi, apabila al-Marhum Fadhil Noor bertindak menziarahi DS Anwar Ibrahim yg baru dipecat Umno, dan bersama tubuhkan Barisan Alternatif (BA) bersama parti baru KeAdilan dan DAP. Inilah kemenangan kedua atas perpecahan Umno yg bijak dimanfaatkan oleh Presiden parti itu, dahulu. Inilah juga masanya Hj Hadi Awang merasai enaknya kerusi Menteri Besar utk satu penggal di Terengganu.

(h) 2004 - Jatuh merudum dan menang hanya 7 kerusi selepas perpecahan Pas/Dap pada 2002 apabila Pas bersungguh mahu laksanakan hudud. Terengganu hilang dan Kelantan hanya lebih satu kerusi DUN. Hj Hadi Awang dijulang dan dikenali sbg MB satu penggal yg naik hanya atas penderitaan Anwar Ibrahim. Satu yg tak mampu ditelan oleh Hj Hadi Awang hingga kini.

(i) 2008 - Tanpa disangka menang 23 kerusi, hasil kerjasama KeAdilan dan juga kerjasama tak rasmi dgn Dap. Pakatan Rakyat (PR) ditubuhkan, dan semakin dikukuhkan. Both TG Nik Aziz dan DS Anwar dianggap sebagai faktor sebenar kejayaan. Segala usaha mahu bersekongkol dgn Umno atas nama UG dan kerajaan bersama di tolak langsung oleh TG Nik Aziz. Walaupun sabotaj itu cuba dibuat oleh pelbagai pimpinan utama parti itu.

(j) 2013 - Kebangkitan rakyat menolak BN dgn 52% rakyat bersama kerjsama Pas, Keadilan dan DAP, "asal bukan Umno" (ABU) berkumandang. Tetapi menang 21 kerusi, walau hilang banyak kerusi penting di Kedah apabila rakyat begitu bencikan sikap Presiden dan kepimpinan parti itu yg tak serious menguruskan isu rakyat.

Dan sekarang;

7. Tahun 2015, pasca wafatnya alMarhum TG Nik Aziz dan terpenjaranya DS Anwar Ibrahim, Hj Hadi Awang berasa sebebasnya berkuasa penuh memilih utk putus dgn Dap hingga dan sanggup terbubarnya PR.

8. Dan hari ini Mac-2017, kemelut besar masih melanda parti pembangkang yg sepatutnya bergabung menjatuhkan Umno/BN. Dan parti berlebl Islam itu cukup bergembira mendabik kata, "kita hanya mahukan redha Allah", bukan Putrajaya. Kita tak kisah berlawan dgn sesiapa pun sahaja, dgn PKR, Amanah, Dap... atau dgn sesiapa pun, seberapa banyak penjuru pun yg tiba.

9. Benarlah apa yg pernah disebut oleh TG Nik Aziz sendiri "amatlah bodoh" siapa yg kata parti berlabel Islam itu sudah kuat dan boleh menang Malaysia tanpa bantuan pembangkang lain!

10. Rupanya pada tahun kedua kewafatan TGNA ini, Allah tunjukkan kalimah "bodoh" dan bebal itu terpacul jelas dari mulut kepimpinan utama parti itu sendiri yg dan juga pemimpin kerajaan di Kelantan yg sedang meniti saat tumbang itu.

Ikhwah;

11. Itulah politik. Ini bukan politik Nabi namanya. Ini bukan lagi politik dakwah yg matlamatnya adalah 'amar makruf dan nahi munkar. Ini sudah politik machiavellian yg meletakkan kuasa dan harta sebagai kejaran nya.

12. Nas dan hujjah sudah dibuang jauh, walau pelakunya itu bertitle kan islam, atau ustaz, atau ulamak sekalipun. Kebebalan politik perseteruan bermaharajalela.

13. Benar sekali. Allah sedang tunjukkan balasan pada parti yg menyalahgunakan terma Islam itu dgn lantangnya kepimpinan itu terus menjadi agen perosak dalaman yg terus mereputnya perjuangannya.

Ya, itulah "kaffarah Allah" dan kehinaan yg ditunjukkan, dan kita bersama menyaksikannya.

assayuti | 1 Mac 2017
Nota kaki makan cekam:  Tanpa memang prejudis

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...