Berita buruk untuk penoreh getah... | Cenangau Daunkari

Iklan Top

Jumaat, Oktober 10, 2014

Berita buruk untuk penoreh getah...

Mungkin kut kerajaan tunggu sampai ada penoreh getah yang 'syahid' kebuluran kut baru kerajaan nak tetapkan 'harga lantai getah' ataupun jumpa 'kaedah lain' tu.

Harakahdaily melaporkan:
Kerajaan mungkin tidak akan membuat penetapan harga lantai getah, biarpun perkara itu sangat diharapkan oleh seluruh pekebun-pekebun getah yang kini menderita dengan kejatuhan harga komoditi itu.

Perkara itu dibayangkan Menteri Perusahaan Perladangan dan Komoditi Datuk Seri Douglas Uggah Embas ketika menjawab soalan tambahan dari Ahli Parlimen Temerloh Nasrudin Hassan pada sesi soal jawab lisan di Dewan Rakyat semalam. - Hrkh.
Malangnya nasih rakyat bawahan macam penoreh getah ni, permintaan depa yang cukup 'simple' minta kerajaan tetapkan harga lantai pun kerajaan tak mau dengar.

Bukan setakat tak mau dengar, bagi pulak alasan yang tak munasabah. Awat kerajaan ingat penoreh getah bodoh sangat ka bagi alasan tak konon takmau jadi macam Thailand yang 'bermasalah'.

Harakahdaily juga melaporkan:
Menteri itu berkata, pihak kerajaan sukar menentukan harga lantai yang dibimbangi akan mendatangkan banyak masalah lain seperti yang berlaku di Thailand selepas kerajaan negara jiran itu membuat penetapan harga lantai padi. - Ibid.
Sangat tak logik lagi bangang bagi alasan akibat harga lantai padi di Thailand yang kononnya jadi 'punca masalah lain' di Thailand sedangkan realitinya di Malaysia dah lama kerajaan tetapkan harga lantai padi takdak pun dengar dikaitkan dengan punca masalah lain di Malaysia.

Utusan pada 4 November 2011 melaporkan:
Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani memberi jaminan bahawa padi akan dibeli dengan harga minimum RM750 setan walaupun harga pasarannya adalah lebih rendah daripada itu.

Menterinya, Datuk Seri Noh Omar berkata, selain harga minimum itu, kerajaan juga memberikan subsidi sebanyak RM248 bagi setiap tan padi yang dibeli. - Utusan.
Pesawah bukan setakat dapat harga lantai padi tapi depa jugak dapat subsidi sedangkan penoreh cuma minta harga lantai getah kerajaan bagi alasan bangang. Dah la tak dapat harga lantai, untuk setiap kg dipotong pulak macam-macam.

Aku pun tak berapa nak faham isu potongan ni, kat bawah ni aku salin tampal status sorang member penoreh.


Apa pun, kepada kawan-kawan penoreh getah, jangan sangka hangpa saja yang perlu ikat perut tapi rupa-rupanya selama ni Ahli arlimen pun terpaksa 'ikat perut' cuma bezanya depa boleh naikkan sendiri elaun depa supaya tak perlu ikat perut tapi hangpa terpaksa terima apa saja harga yang peraih tawarkan.

Harakahdaily juga melaporkan:
Sebaliknya kata Ahli Parlimen Betong itu, kerajaan kan cuba mencari kaedah lain bagi meyelesaikan masalah itu.

"Bagi kita, mungkin kita tidak tetapkan harga laintai, tapi kita mencari cara untuk tentukan agar pendapatan petani tidak turun begitu rendah apabila harga getah jatuh," kata beliau. - Ibid.
Aku tak pasti berapa 'harga rengah' yang menteri tu maksudkan. Mungkin harga getah sekarang tak cukup rendah lagi. Lagi satu, taktau la bila kerajaan nak jumpa 'kaedah lain' tu.

Mungkin kut kerajaan tunggu sampai ada penoreh getah yang 'syahid' kebuluran kut baru kerajaan nak tetapkan 'harga lantai getah' ataupun jumpa 'kaedah lain' tu.

Nota kaki makan cekam:  Tanpa memang prejudis

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...