Apa pulak 'plan celaka' SPR lantik Pengarah JPS jadi Pegawai Pengurus PRK Bukit Gelugor? | Cenangau Daunkari

Iklan Top

Khamis, April 24, 2014

Apa pulak 'plan celaka' SPR lantik Pengarah JPS jadi Pegawai Pengurus PRK Bukit Gelugor?

Biasanya yang dilantik jadi Pegawai Pengurus Pilihanraya adalah Pegawai Daerah. Bila SPR lantik Pengarah JPS negeri jadi Pegawai Pengurus PRK Bukit Gelugor ni mungkin depa ada 'plan CELAKA' yang depa nak buat.

AstroAwani melaporkan:
Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) hari ini menetapkan 25 Mei sebagai hari mengundi untuk Pilihan Raya Kecil (PRK) di Parlimen Bukit Gelugor.

Pengerusi SPR Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof yang mengumumkan perkara itu, turut menetapkan 12 Mei tarikh penamaan calon. - AstroAwani.
Bab tarikh 25 Mei tu aku takdak isu apa kut, kira standard macam PRK lain sebelum-sebelum ni, lebih kurang sebulan dari tarikh kekosongan. Tak macam untuk PRK Kajang dulu yang nampak sangat SPR buat 'loi' dan tetepkan tarikh PRK selepas 55hari kekosongan.

BHarian pula melaporkan:
arikh 25 Mei dipilih sebagai hari pengundian bagi Pilihan Raya Kecil (PRK) Parlimen Bukit Gelugor, Pulau Pinang selepas mengambil kira beberapa faktor, kata Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof.

Beliau berkata, pada 25 April hingga 11 Mei adalah persidangan pemilihan pucuk pimpinan Parti Keadilan Rakyat manakala Persidangan Dewan Undangan Negeri Pulau Pinang adalah pada 19 Mei hingga 23 Mei. - Bharian.
Cuna yang aku mushkilnya apa 'plan CELAKA' SPR yang ramai kata macam si 'anjing Umno' ni kali ni. Pasainya tak pernah lagi kut sebelum-sebelum ni Pengarah JPS dilantik jadi Pegawai Pengurus Pilihanraya.

Bharian melaporkan:
Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) melantik Pengarah Jabatan Pengairan dan Saliran Pulau Pinang, Kapten (B) Anuar Yahya sebagai Pengurus Pilihan Raya Kecil (PRK) Parlimen Bukit Gelugor pada 25 Mei ini.

Perkara itu diumumkan Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof pada sidang media selepas mempengerusikan mesyuarat khas penetapan PRK Bukit Gelugor, di Ibu Pejabat SPR, di sini, sebentar tadi. - Bharian.
Biasanya yang dilantik jadi Pegawai Pengurus Pilihanraya DUN atau Parlimen, tak kira la untuk PRK atau pu PRU adalah Pegawai Daerah. Bila SPR lantik Pengarah JPS negeri jadi Pegarai Pengurus PRK Bukit Gelugor ni mungkin depa ada 'plan CELAKA' yang depa nak buat.

Memang la arwah Karpal Singh dulu menang dengan majoriti 41,778 undi dari 81,897 jumlah pengundi, satu majoriti yang cukup besar yang aku mutahil calon DAP yang akan bertanding menggantikan Karpal Singh akan kalah.

Tapi harus diingat Pengurus Pilihanraya ada kuasa eksekutif yang cukujp besar termasuk mengistiharkan seseorang calon hilang kelayakan dan kalau sapa pernah baca undang-undang pilihanraya tentu nampak memang cukup mudah untuk membatalkan kelayakan calon.

Tapinya, aku tak rasa SPR akan berani beraksi macam si 'anjing Umno' sampai tahap tu. Takkan kut depa tu BANGANG sangat sampai tahap tu. Tak tau la pulak kalau Umno BN perlukan satu 'tragedi' untuk alih pandangan rakyat dari isu yang lebih besar.

Nota kaki makan cekam:  Tanpa memang prejudis

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...