Mufti Perak Harussani 'JAWAB' isu bughah demonstrasi 31 Disember 2013 | Cenangau Daunkari

Iklan Top

Sabtu, Januari 04, 2014

Mufti Perak Harussani 'JAWAB' isu bughah demonstrasi 31 Disember 2013

Aku harap sangat ada ustaz yang berani 'langgar' Harussani Mufti Perak ni dalam isu bughah demonstrasi. Mufti CELAKA macam dia ni memang patut diajar dengan cara yang kurang ajar macam tu.

Malaysiakini kemarin dulu melaporkan:
Mutfi Perak Tan Sri Harussani Zakaria berkata, sepatutnya semua peserta perhimpunan pada 31 Disember lalu ditangkap kerana menderhaka kepada kerajaan dan “dihalalkan darah golongan bughah (pemberontak)”.

“Sepatutnya semua peserta perhimpunan ditangkap kerana menderhaka kepada kerajaan dan dari hukum syarak, dihalalkan darah golongan bughah,” katanya seperti dilaporkan Berita Harian hari ini. - Mkini.  

Harakahdaily kemarin pula melaporkan:
Dewan Pemuda PAS Perak hari ini telah mengadakan kunjungan hormat ke Pejabat Mufti Perak bagi merealisasikan hasrat untuk bertemu dengan Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria.

Ia bertujuan untuk mendengar penjelasan berhubung 'fatwa' yang mendakwa peserta Himpunan Turun sebagai 'bughah' (penderhaka) dan halal darah mereka.

Walau bagaimanapun Harussani menyatakan bahawa beliau tidak bersedia untuk bertemu walaupun pada awalnya menyatakan persetujuaan dengan hasrat murni Pemuda PAS Perak bagi merungkai permasalahan itu. - Hrkh.
Bharian hari ni pula meaporkan:
Saya berkata yang benar, bukan mencari publisiti murahan dan tidak akan berganjak daripada pendirian,” tegas Mufti Perak, Tan Sri Dr Harussani Zakaria.

Sambil menegaskan tanggungjawabnya mengingatkan umat Islam, Harussani berkata, istilah ‘bughah’ tidak terhad hanya penentangan terhadap kerajaan yang adil, sebaliknya merangkumi kerajaan yang sah dipilih melalui sistem demokrasi berperlembagaan.

Beliau tidak gentar jika ada pihak yang mengecam kenyataannya itu, malah tetap istiqamah dalam pendiriannya meskipun berdepan kemarahan segelintir kelompok.

“Jika ada yang hendak buat laporan polis, itu hak mereka. Apa yang dikatakan itu adalah fahaman saya terhadap Islam. Saya bukan hendak mencari publisiti. - Bharian.
Yang pertama sekali aku langsung tak heran bila Mufti Perak ni beraksi macam si 'anjing Umno' macam tu. Sebagai bekas SB yang memang biasa kut kalau bertindak lebih Umno dari pemimpin Umno sendiri.

Yang kedua, kalau betul dia tak gentar dan bercakap benar pasai apa dia takut nak berdepan Pemuda PAS Perak yang pi pejabat dia secara rasmi. Kesian kat Timbalan Mufti Ust Zambri Hashim yang terpaksa 'bersilat'.

Yang ketiga, kalau takat macam tu saja kefahaman dia terhadap Islam dia sebenarnya memang tak layak langsung jadi Mufti. Kalau nak kira tahap kefahaman dia tu tak padan pun dengan kelulusan dia yang sekadar dari Kolej Islam Kelang tu. Tambah-tambah sekarang ni berlambak dok ada orang Perak yang berkelulusan PhD dalam bidang agama.

Yang keempat, aku harap sangat ada ustaz yang berani 'langgar' Harussani Mufti Perak ni dalam isu bughah demonstrasi, tahan dia kat tengah jalan dan terus asak dia dengan soalan berkaitan sambil rakam video apa jawapan dia. Mufti CELAKA macam dia ni memang patut diajar dengan cara yang kurang ajar macam tu.



Nota kaki makan cekam:  Tanpa memang prejudis

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...