Rintihan orang Sebuyau mengadu pasai wakil rakyat | Cenangau Daunkari

Iklan Top

Ahad, April 10, 2011

Rintihan orang Sebuyau mengadu pasai wakil rakyat

WAKIL RAKYAT UN SEBUYAU-APA FAEDAH KITA DPT?
1) Janji manismu - Aisyah
2)Parasit - Rakyat yg diwakilkan adalah penyumbang kepada kekayaan wakil rakyat..sbb?bacalah dibawah

YB Sebuyo?

Goyang kaki kat office ngurus nya mpun kompeni ambik tender gov nya lah faedah nya..time pilihan raya baru dtg menaburkan janji2 manis nya ..

Bukti nya? buka mata tangga dirik kekayaan nya dalam sekelip mata semenjak dah jd YB. Gaji YB sebulan baru berapa sik lebih dari 5K-10K, tapi rumah... keta... company macam-macam ada. Sine dpt duit?

Semua tender sepatut nya diberik dengan orang tempatan kawasan dijaga nya dengan tujuan membantu. Belum gik kantau dari tokey2 besar sebab atas jasa kononnya yg telah ditolong oleh YB? Tapi yang besar dikebas yang kecik pun dikebas.

Haruskah pilih WAKIL RAKYAT kunun nya dasar menolong? Sedangkan mereka adalah parasit dikalangan kawasan rakyat yg diwakili. Apa kesusahan dan kehendak rakyat.

Pernahkan mereka turun padang tanpa iringan kompang dan karpet merah? Pernahkah mereka turun tanpa melibatkan duit rakyat?

Dan fikirlah setiap kali datang mereka hanya untuk merasmikan atau tunjukan muka. Berapa puluhan ribu malah ratusan ribu duit rakyat digunakan untuk menyambut kedatangan dan melakukan persiapan? Dan minyak helikopter ya bukan seliter primax ron95 RM1.80 tapi puluhan ringgit seliter. Duit sapa? Rakyat juak.

Kenapa tidak wang tersebut disalurkan kepada pembangunan dan pembangunan? Kenak? Jwpnan nya terletak pd rakyat sendiri.

YB di sarawak terlalu dimanjakan dan lihatlah dan pandanglah ke semenanjung malaysia. YB nya adalah benar2 YB. Turun padang setiap masa utk selami kehendak masalah dan jawapan rakyat. Kenapa? Sebab tidak jaga hati rakyat nya yang lingkup next election. Tidak percaya? Beradalah disana utk seketika.

Apa pembangunan ditolong wakil? Takda apa2 sumbangan. Sekadar datang untuk potong bunga reben jak kah? Ya dimaksudkan gift yg ditolong nya? Natijahnya semua dasar pembangunan itu telah direncanakan oleh state gov tp bkn YB.

Kemana peruntukan pembangunan yg telah diberikan kepada setiap dun kwsan yg dijaga oleh YB? Bukan ratusan ribu tetapi puluhan juta telah diperuntukan tapi apa yg telah dilakukan dgn puluhan juta?

Tender contoh nya... sebelum release tender ke pejabat daerah.. compensation untuk wakil rakyat at least 10%-20% free2 masuk poket. Datang ke tangan D.O, cabut gik 5%-20%. Belum gik datang ke contractor A 10%-30% dicabut dan akhirnya di sub tender kan kepada contractor ciput2. Balance nya tinggal 40%-20% jak. Thts ya... dalam pelan asal buat sebesar ini..tapi yg jadi? Tengok lah sendiri. Apa yg jadi kepada hasil tender yg telah ditenderkan? :ugeek: NOTHING...

Kes paling sensitif? Tiap hari dalam news. Eg? Sendiri tauk lah. Saban hari kita dengar tanah diambil untuk tujuan pembangunan oleh kerajaan kononnya utk menolong rakyat. Ada benar ada tidak nya. Dengan alasan tanah terbiar tidak diusahakan. Tapi sebenarnya kita tuan punya tanah NCR tapi dijadikan kuli oleh parasit seperti mereka.

Penat lelah kita hanya 60-80% diperoleh selebih nya secara AUTOMATIK masuk ke poket 'MEREKA'. Siapa mereka? Singkap lah takbir siapa empunya ladang kelapa sawit di Semunjan. Dan akan datang area Sebuyau hingga ke Lingga?

Alasan tanah diambil atas nama gov tapi sebenarnya merekalah dalangnya. Tapi mata rakyat dikaburi. Thats why hingga skrg kenapa ramai generasi muda tidak suka bermain politik dan mendaftar sebagai pengundi. Dahulu beria2 mewar2 kan semua generasi muda wajib daftar jd pengundi tapi sekarang senyap?

Lihatlah fenomena sekarang... dan renungkan lah.. Seandainya semua generasi mengundi dan siapakah yg akan karam di arena politik? Itulah digeruni oleh pihak2 yg kaya semakin kaya yg miskin semakin miskin. Itu bukan lumrah dan sampaai bila kita harus berpluk tubuh? But think about it.. no one else can change ur fate and destiny EXCEPT by urself. :idea:

Seharusnya wakil rakyat adalah datang dari anak tempatan sendiri dan tinggal di tempat sendiri dan bukan berhijrah dengan membina kota istana di bandaraya. Contoh terbaik yg pernah jadi wakil and suara kepada org Sebuyo adalah siapa?

Dan lihatlah kota istananya di Petrajaya.. Dan lihatlah kompeninya disana sini.. Kunun senang utk membuat urusan pentadbiran di sana. Apa yg diurus disana? Hanyalah company nya mpun utk kpentingan sendiri..

KOMEN AKU

Tulisan ni aku jumpa di forum.sebuyau.net. Aku edit sikit, pasai dia tulis guna banyak shortform. Dan harus diingat, tulisan di atas tu bukan baru tapi ditulis pada Wed Sep 09, 2009 9:22 am.

Tapi kalau tengok gambaran yang depa tulis hari ni macam kat sini dan sini macam sama ja. Klik di sini untuk tengok apa pulak jawapan puak-puak Umno PBB Sarawak

Sumber imej: Albanjarionline

Berkaitan
Kalau teringin nak bubuh imej macam yang
kat sebelah ni boleh salin tampal code kat
bawah ni:
<object classid="clsid:D27CDB6E-AE6D-11cf-96B8-444553540000" codebase="http://download.macromedia.com/pub/shockwave/cabs/flash/swflash.cab#version=6,0,79,0" id="calon_PAS_PRN_Sarawak" width="217" height="295"><param name="movie" value="http://e-beli.com/abdyem/calon_PAS_PRN_Sarawak.swf" /><param name="bgcolor" value="#DDDDDD" /><paramname="quality"value="high"/><param name="allowscriptaccess" value="samedomain" /><embed type="application/x-shockwave-flash" pluginspage="http://www.macromedia.com/go/getflashplayer" name="calon_PAS_PRN_Sarawak"width="217"height="295"src="http://e-beli.com/abdyem/calon_PAS_PRN_Sarawak.swf" bgcolor="#ffffff" quality="high" swliveconnect="true" allowscriptaccess="samedomain"><noembed></noembed>
</object>

Nota kaki makan cekam:  Tanpa memang prejudis

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...