Muktamar ke-56 - Harap Dewan Ulama tak dilihat terus lena | Cenangau Daunkari

Iklan Top

Jumaat, Jun 11, 2010

Muktamar ke-56 - Harap Dewan Ulama tak dilihat terus lena

Aku sangat setuju dengan apa yang diucapkan oleh wakil dari Perak, YB Idham Lim yang juga perwakilan dari Parit Buntar yang sentuh Dewan Ulama'.

Antara lain dia sarankan Dewan ulama untuk ambik peranan yang lebih proaktif untuk memastikan sokongan orang Melayu Islam untuk menyokong PAS meningkat.

Dia jugak menggesa Dewan Ulama' supaya ambik langkah yang berperancangan untuk memastikan Urusan Ulama peringkat kawasan-kawasan diperkemaskan dan diperkuatkan. Dia jugak menggesa Dewan Ulama' memastikan tarbiah di peringkat kawasan diperkemaskan lagi.


Aku cukup setuju, pasainya selama ni  nampak macam Dewan Ulama' kurang berperanan. Nampak macam tak nampak Dewan Ulama' tu ujud. Nampak macam Dewan Ulama' takdak buat apa-apa.

Aku pernah tanya beberapa orang ahli PAS, saja nak tengok apa persepsi depa dengan Dewan Ulama'.

Secara umumnya kebanyakkan ahli PAS yang aku tanya macam tak reti nak jawab. Kebanyakkan yang jawap lebih menjurus kepada Majlis Syura Ulama' bukan Dewan Ulama.

Pada aku persepsi macam tu Dewan Ulama' kena tangani dengan cepat. Dewan Ulama' bukan saja kena terus diperkasa tapi dalam masa yang sama kena tunjukkan Dewan Ulama' sebenarnya memang perkasa.

Bila tertubuhnya Dewan Himpunan Penyokong PAS menggambarkan sokongan yang semakin meningkat dari kalangan orang bukan Islam terhadap PAS, dan memang jelas nampak sokongan dari orang bukan melayu yang juga bukan Islam kepada PAS semakin meningkat semenjak dari PRU12 tahun 2008 dulu.


Tapi, realitinya. sokongan dari orang bukan Islam dan bukan Melayu kepda PAS kalau sokongan dari orang Melayu Islam masih sama macam masa PRU12 dulu.

Maksudnya kalau takdak peningkatan sokongan dari orang Melayu Islam sendiri kepada PAS, cita-cita PAS untuk kembali 'memerintah' Perak terutamanya, hampir pasti tak lebih dari sekadar angan-angan.

Setakat ni ramai dari kalangan yang suka buat analisa kata hampir mustahil PAS Perak boleh tambah banyak kerusi.

Jadinya pada aku sangat-sangat sesuai tugas nak tarik lebih ramai orang Melayu Islam kita bebankan kepada Dewan Ulama'. Bkan nak kata pihak-pihak lain tak perlu ambik peranan tapi aku harap Dewan Ulama' boleh lebih ke depan untuk tangani masalah ni.

Nota kaki makan cekam:  Harap-harap ada yang cukup kuat untuk bangunkan Dewan Ulama' dari tidur...


SOALAN MATHS UPSR,PMR,SPM 2010. JGN TERLEWAT!CEPAT!
Promosi percuma Website atau Blog anda di sini
Jom join pay per click pertama Malaysia
Baca Email dapat cash
Media Pengiklanan Baru
Affiliates domain. $0.10 USD for every referal
Iklan text di sini, cuma RM10

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...