PAS dengan Umno sama jaa... | Cenangau Daunkari

Iklan Top

Selasa, Mei 04, 2010

PAS dengan Umno sama jaa...

Hujung minggu lepas aku berkesempatan pi Baling, atau lebih tepat lagi pi Kampung Iboi Baling, dalam Dun Bayu, Parlimen Baling.

Misi utama nak tolong YB Johari, Adun Kupang. Nak tolong dia berkenaan blog dia, blog PKWR Kupang. Janji yang aku buat masa jumpak dia di PRK Bagan Pinang. Janji nak tolong ajar pegawai-pegawai dia macamana cara mudah nak pastikan blog dia tu sentiasa update.

Yang aku semangat nak tolong tu bukannya apa, pasainya YB sorang ni pada aku sangat-sangat layak untuk ditolong. Program dia setiap hari sangat-sangat padat tapi kalau tengok blog dia mungkin ada orang yang sanggup kata dia ni jenih YB makan elaun buta.


Contohnya, hari Sabtu lepas, rumah orang tua dia ada buat kenduri baca yasin dan kesyukuran, tapi dia sendiri tak boleh hadir pasai dah janji nak pi program lain. Malam tu dia siap bagi tau kat orang tua dia, minta maaf pasai mungkin tak boleh lapangkan masa.

Pagi tu ja ada 3 program, pukui 9 ada program, pukui 10 ada program, pukul 12 ada lagi saru program. Tu tak termasuk nak kena pi rumah khenduri yang dia pi semua sekali. Khenduri kesyukuran rumah orang tua sendiri pun dia balik sat dalam pukui 1 petang, boleh la takat sempat makan, lepas tu pi pulak program apa tah aku pun tak ingat.

Aku boleh sembang panjang dengan dia pun dalam pukui 10 malam, tu pun pasai dia 'ponteng' satu program, perkara yang jarang-jarang sangat dia buat. Itu pun pasai dah janji nak sembang dengan aku pasai blog dia.Sembang pun tak boleh lama, dalam pukui 1 dia dah mengeroh, tertidur kat dalam dangau.

Malangnya, misi aku nak tolong dia gagal kali ni. Gagal pasai tak teringat yang hari Sabtu tu cuti Hari Pekerja. Pegawai yang sepatutnya aku ajar tu tak boleh nak pi pejabat. Balik kampung mentua kut. Nak buat macamana, terpaksa ditangguh ke lain masa yang tah bila pulak...

Apa pun, tak sia-sia jugak aku pi sana Sabtu lepas pasai boleh berendam lama-lama dalam sungai. Memang syok habis laa. Bukan senang nak boleh berendam dalam sungai yang bersih belum tercemar sampai sejam. Memang best boleh berendam dalam sungai kat Chelak tu. Memang mendamaikan berehat kat dangau di tepi sungai. Cuma yang kurang bestnya sikit pasai hari Sabtu tu cuti am, ramai sangat orang mandi, sampai air sungai pun naik keruh.

Aku nak kongsi satu jawapan untuk satu persoalan yang aku dapat masa sembang lepas khenduri kesyukuran kat rumah orang tua YB Cikgu Jo tu. Persoalan yang biasa sangat aku dengar, terutamanya sejak akhir-akhir ni. "Apa beza Umno dengan PAS? Sama ja PAS dengan Umno ni."

Paklang Murad, pak menakan kepada YB Jo bagitau ada sorang member dia, kat dalam kereta penuh dengan nametag program Umno kata kat dia "Aku malas sebenarnya dengan politik ni. Bagi aku sama ja PAS dengan Umno ni".

Paklang Murat kata, dia jawab senang ja " Memang pun sama ja PAS dengan Umno ni. Sama macam lembu dengan babi, sama ja, dua-dua orang Siam buat gulai"

Kat bawah ni  gambar dangau tepi sungai tempat aku lepak Sabtu lepas. Berendam dalam sungai sampai kecut.




Nota kaki makan cekam:  Tanpa prejudis
Jom join pay per click pertama Malaysia
Baca Email dapat cash Media Pengiklanan Baru
Affiliates domain. $0.10 USD for every referal
Iklan text di sini, cuma RM10

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...