Menentang Pelaksana dan Perlaksanaan Hak Keistimewaan Orang Melayu? | Cenangau Daunkari

Iklan Top

Selasa, April 13, 2010

Menentang Pelaksana dan Perlaksanaan Hak Keistimewaan Orang Melayu?

By Shen Yee Aun

Kita analisis dengan lebih terperinci pertikaian, perdebatan dan isu mengenai Hak Keistimewaan Orang Melayu yang sering diperkatakan.

Situasi 1 : Dunia menentang Amerika Syarikat atau dunia sebenarnya menentang George W Bush apabila beliau melancarkan peperangan dan serangan ke atas Iraq? Cuma secara kebetulan beliau merupakan seorang Presiden Amerika Syarikat maka seluruh dunia terus tanpa disedari menentang Amerika Syarikat seolah-oleh keseluruhan negara dan Amerika Syarikat yang seharusnya dipersalahkan dalam isu ini.

Cuma bayangkan kalau pemerintah itu bukan Bush tetapi Bill Clinton yang tidak menyerang Iraq. Adakah dunia akan menentang Amerika Syarikat? Jawapan ini jelas membuktikan kepada kita sebenarnya dunia menentang Bush dan bukan Amerika Syarikat. Dan lebih tepat kita juga bukan menentang Bush sebagai seorang manusia tetapi hanya kerana tindakannya terhadap Iraq. Kalau Bush tidak menyerang Iraq maka Bush juga tidak akan ditentang.

Natijahnya, masyarakat bukan Melayu sering dituduh menentang keistimewaan Melayu tetapi kalau kita fikir kembali dan berbanding dengan situasi di atas sebenarnya rakyat menentang Hak Keistimewaan Melayu atau sebenarnya menentang pelaksanaan hak keistimewaan orang Melayu oleh pelaksana keistimewaan Melayu?

Kalau Hak Keistimewaan orang Melayu dilaksana dengan baik, bersih, adil, cekap dan amanah maka mengapa perlu orang menentang Hak Keistimewaan Orang Melayu? Sebab itu masyarakat hanya menentang cara pelaksana yang memerintah negara selama 52 tahun dalam melaksanakan Hak Keistimewaan Orang Melayu.

Lagipun antara orang-orang Melayu yang kaya di Malaysia seorang adik kepada seorang Perdana Menteri. Seorang anak kepada seorang bekas Perdana Menteri. Seorang lagi menantu kepada seorang bekas Perdana Menteri. Kalaulah ini Hak Keistimewaan Melayu yang hendak kita perjuangkan. Kalaulah Melayu sendiri pun bersetuju dan suka.

Maka kepada bukan Melayu hari ini saya sarankan kamu semua supaya mula berdiam dan jangan lagi bersuara. Biarlah Melayu sendiri merampas Hak bangsa mereka sendiri. Sebab bila kamu bersuara kamu dituduh biadap, bersifat perkauman, dan mempertikaikan Hak Keistimewaan mereka.

Kalau kamu ditindas pun banyak lagi Melayu di negara ini juga ditindas oleh Hak ini. Kalau Melayu lain hendak keadaan Hak Keistimewaan Melayu kekal begini mengapa anda semua harus bersuara? Mungkin bila majoriti Melayu semakin ke belakang mereka hanya akan mula merindui suara-suaramu.

Hak Istimewa Ekonomi

Kaum bukan Melayu tidak perlu lagi terus bersuara. Mengapa hendak bersuara jika Melayu selesa dengan keadah DEB ini untuk menjajahi bangsa mereka sendiri? Lagipun ramai dalam kalangan kamu untung melalui konsep Ali Baba.

Anda sepatutnya berterima kasih kepada DEB. DEB yang menjadikan anda semua berdaya saing. Anda terpaksa bekerja dan berusaha berlipat kali ganda untuk meneruskan kehidupan ini dan keadaan ini menjadikan anda semua berjaya.

Situasi 2 : Isu DEB ibarakatkan kalau ada ujian di sekolah. Markah 30% terus diberi kepada Melayu. Mereka hanya perlu 10% lagi untuk lulus dan 50% lagi untuk mendapat A dalam ujian tersebut. Maka sepatutnya mereka berusaha mendapatkan 80% mereka hanya perlu berusaha mendapatkan 50% untuk dapat A.
Panjang lagi artikel ni. Artikel menarik ni boleh di sini   ⊗

Nota kaki makan cekam:  Katakan tidak kepada assobiah!!!   :-O


Jom join pay per click pertama Malaysia
Baca Email dapat cash
Media Pengiklanan Baru
Affiliates domain. $0.10 USD for every referal
Iklan text di sini, cuma RM10

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...