Muktamar Agung Khas mungkin tak jadi | Cenangau Daunkari

Iklan Top

Ahad, Oktober 25, 2009

Muktamar Agung Khas mungkin tak jadi

Kalau tanya pendapat peribadi aku, aku kurang setuju dengan cadangan TG Nik Aziz tu, tapi tu isu lain. Kalau rajin lain kali aku tulis.

Muktamar Agung Khas mungkin tak jadi tu sekadar pendapat aku. Walaupun aku rasa ada jugak keberangkaliannya akan jadi tapi yang banyaknya lebih kepada tak jadi. Pasai apa? Jom kita tengok apa Perlembagaan Pas kata berkenaan Muktamar Khas ni?
(b) Muktamar Khas – Muktamar Khas PAS bolehlah diadakan beberapa kali dalam setahun sekiranya dikehendaki oleh presiden atau dengan permintaan bersurat daripada sekurang-kurangnya satu pertiga daripada ahli Jawatankuasa Kerja PAS Pusat atau satu pertiga daripada PAS Kawasan-kawasan. Maka dalam Muktamar Khas ini tidaklah boleh, dibincangkan apa-apa perkara selain daripada perkara yang kerananya Muktamar itu diadakan. [link]

Kalau ikut Bab 5 Fasal 16 (1) (b) macam kat atas tu, hanya 3 pihak ja yang boleh panggil Muktamar Khas
  1. Presiden Pas sendiri
  2. Sekurang²nya 1/3 Jawatankuasa Kerja Pas Pusat
  3. Sekurang²nya 1/3 Pas Kawasan-kawasan
Untuk pilihan 1. dan 2. aku yakin sangat 'akan dipengaruhi' oleh keputusan mesyuarat Majlis Syura' Ulama. Kalau jadi macam yang disuarakan oleh Timbalan Presiden supaya Majlis Syura' Ulama bermesyuarat berkenaan hal ini aku rasa keputusannya lebih kepada tak jadi.

Walaupun TG Nik Aziz sebagai Mursyidul Am adalah pengerusi mesyuarat tapi melihatkan senarai keahlian Majlis Syura' Ulama tu aku rasa keputusannya lebih berat kepada tak akan dibuat.

Walaupun aku dah senaraikan sebelum ni, elok aku senaraikan sekali lagi di sini

Ahli Majlis Syura
Ketua - TG Hj Nik Abdul Aziz Nik Mat
Timbalan - Prof. Dr Harun Din
Setiausaha - Haji Abdul Ghani Shamsudin
AJK Terdiri daripada:
1. TG Haji Abdul Hadi Haji Awang
2. Ustaz Nasarudin Mat Isa
3. Ustaz Ahmad Awang
4. Ustaz Muhamad Daud Iraqi
5. Ustaz Tuan Ibrahim Tuan Man
6. Ustaz Harun bin Taib
7. Ustaz Hasim bin Jasin
8. Ustaz Hj Maffoz Mohamad
9. Ustaz Hj Abdul Halim Abd Rahman
10. Dr. Sanusi Daeng Meriok
11. Ustaz Haji Hasan bin Shukri
12. Ustaz Ahmad bin Yaakub

Untuk pilihan ke 3 pun aku kurang yakin. Mungkin ada kawasan-kawasan yang akan bersetuju tapi aku yakin kebanyakkannya akan tak setuju. Tambah pulak kalau dimainkan isu 'Muktamar Khas ni untuk tukar pimpinan termasuk residen kalau perlu." Memang confirm kawasan-kawasan tak setuju punya.

Kecuali lah kalau pihak-pihak yang berkenaan tengok dari sudut lain macam aku tengok, macam yang member aku, Budak Ipoh Timor tulis kat sini.
"Nak pecah, pecah gi lah, apa boleh buat. Saya tak suka orang tegur presiden saya, kedudukan pemimpin (termasuk presiden atau pemimpin lain) bergantung kepada keputusan muktamar. [link]
Berdasarkan pengalaman aku yang tak la lama mana dan pemerhatian aku kepada pimpinan PAS yang ada di kawasan-kawasan yang bakal menjadi perwakilan masa Muktamar Khas, kalau jadi, aku semacam terpaksa bersetuju dengan pendapat Pak Bakar macam yang dia tulis kat sini.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...