PAS dakwah kepada DAP, Umno dakwah dalam BN? | Cenangau Daunkari

Iklan Top

Jumaat, September 04, 2009

PAS dakwah kepada DAP, Umno dakwah dalam BN?

Aku agak mushkil bila baca berita dalam Utusan yang ni. Mushkil pasai langsung tak nampak ciri-ciri berita tu dari Utusan. Kalau aku baca berita tu kat tempat lain memang aku boleh bertengkar kalau ada yang kata berita tu Utusan yang tulis, tapi bila baca kat web Utusan kena percaya la memang berita tu saheh dari Utusan.

Pasainya berita tu cukup lembut, cukup berhemah dan langsung tak nampak unsur 'celaka'. Atau mungkin ada'between the line' yang aku tak nampak.

Berbalik pada berita tu. TG Nik Aziz sebagai Mursyidul Am dah pun 'sepak bola'.
Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat menegaskan soal sama ada DAP akhirnya akan dapat menerima dasar pemerintahan Islam atau tidak pada masa depan bergantung kepada keupayaan Pas memberi penjelasan.

Aku harap pihak-pihak yang ada autoriti dalam PAS berkaitan bab ni ambik tindakan pro-aktif 'sambut bole tu'. Pasainya sampai hari ni aku tak nampak ada pihak yang betui-betui buat 'kerja' ni.

Aku sebenarnya amat-amat harap Dewan Ulama' menjuarai bab ni. Tapi bila tengok realiti selama ni, aku tak berapa yakin yang Dewan Ulama' akan kedepan. Jadinya aku lebih letak harap kepada Ketua Dewan Pemuda supaya boleh buat sesuatu, sekurang-kurangnya di peringkat Pemuda.

Ataupun mungkin Jabatan Penyelidikan PAS Pusat boleh buat satu 'blueprint' untuk merealisasikan 'wawasan' Mursyidul Am PAS ni, satu wawasan yang pada aku dah sampai tahap 'fardu kifayah'.

Memang tepat macam kata TG Nik Aziz
Namun, katanya lagi, ia tetap bergantung kepada bentuk penjelasan yang dibuat oleh Pas dan tahap penerimaannya oleh rakan pakatan.

"Dari segi kebolehan Islam, saya yakin, namun terima atau tidak terletak atas kita yang menerang, atas kalbu orang yang mendengar."

"Nabi sendiri pun (dalam memberi penjelasan), ditentang oleh bapa saudaranya, tetapi orang dari jauh seperti Habsyah, Parsi pula terima," ujarnya.

Tak mustahil, kalau DAP tak boleh nak faham, tiba-tiba MCA dan MIC pulak yang boleh faham. Pasainya dah sah-sah Umno tak mampu nak berdakwah kepada MIC dan MCA walaupun dah lebih 50 tahun berkawan dalam Perikatan dan kmudiannya dalam BN.

  1. Pas jelaskan kepada DAP


LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...