Muktamar ke-55 : Pasai apa aku pilh Mat Sabu | Cenangau Daunkari

Iklan Top

Rabu, Mei 27, 2009

Muktamar ke-55 : Pasai apa aku pilh Mat Sabu

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
Untuk jawatan Timbalan Presiden PAS ada 3 calon. Ketiga-tiga ada kelebihan dan kekurangan tersendiri.

Untuk Ust Nasaruddin Mat Isa, sebagai "calon ulama'" aku tak mau komen panjang-panjang. Lagipun dia dah banyak tahun jadi Timbalan, tak patut sangat perwakilan tak nampak prestasi dia sebagai orang nombor dua.

Ust Nasaruddin Mat Isa

Dengan Ust Nasa ni aku tak boleh lupa kalau tak silap masa muktamar, tahun 98 kalau tak silap. Masa tu dia jadi penterjemah ceramah wakil HAMAS. Wakil Hamas tu ceramah dalam English.

Ust Nasa punya memang sebiji-sebijik. Ayat panjang pun selamba ja dia terjemah. Ada sekali ja kut dia tersangkt sikit, kena penceramah tu bagi 'keyword', yang lain memang 'excelent'. Aku cukup respek masa tu.

Hj Husam Musa

Untuk Hj Husam Musa, aku takdak pengalaman langsung dengan dia. Persepsi aku tentang dia ni cuma berdasarkan apa yang aku baca dan aku dengar.

Memang dia ni kalau nak kira pengalaman 'mentadbir' kira ok la. Masa Kelantan lebih 1 kerusi dalam DUN hari tu memang terbukti la. Memang dia ni aku tengok sebagai orang 'harapan' Tok Guru Menteri Besar Kelantan.

Cumanya gaya dia ni agak 'elit'. Tak berapa sesuai aku tengok. Aku nampak macam dia ni 'jauh' dengan orang bawah. Dengan golongan 'pemodal' dia ni memang manpak hebat. Memang sesuai la kut dia menguruskan pembinaan Komplek PAS yang bernilai puluh juta tu.

Lagi satu dia ni aku langsung tak pernah dengar kena tangkap. Masa Sidang DUN 7 Mei hari tu aku ingat Hj Husam takdak kat Ipoh, rupa-rupanya ada tapi aku pun heran jugak pasai apa dia ni tak kena tangkap pada hal ramai Ahli Parlimen yang kena tahan masa tu.

Masa perhimpunan BERSIH hari tu pun aku tak perasan dia ada. Aku agak dia ni memang jenis 'penakut' dengan polis, tak pun dia rasa 'kerja-kerja' macam tu tak sesuai dengan status dia kut.

Hj Mohamad Sabu

Aku rasa takdak sapa kat Malaysia ni yang ambik tau pasai politik tak kenai Mat Sabu. Sebut ja nama Mat Sabu boleh kata semua orang boleh bagi pendapat kalau ditanya berkenaan Mat Sabu, tak kira la penyokong PR ka penyokong BN.

Mat Sabu ni dah cukup lama dalam PAS. Sejak zaman ceramah kebun getah lagi. Dia tak kira walau 20 orang yang dengar ceramah pun dia 'balum' semacam ja.

Dia ni memang lama dengan arwah Ust Fadzil. Sama-sama dengan arwah dan beberapa penceramah lain yang berusaha keras bangunkan semula PAS lepas jatuh teruk bila ditendang keluar dari BN.

Lagi satu kelebihan Bang Mat Sabu ni, dia cukp rapat dengan golongan marhaen. Dia tak kira kat mana, dan tak kira sapa. Aku pun pernah 'nasihat' dia dan penerimaan dia cukup baik.

Bab kena tangkap dengan polis ni aku rasa dia pun dah tak ingat berapa puluh kali. Bab ceramah takdak permit dia tak pernah heran malah dia pernah belasah orang Parit Buntar pasai takut nak teruskan ceramah bila polis tak bagi permit. Dengar cerita 'masak' depa malam tu kena belasah dengan dia.

Pilihan aku

Bang Mat Sabu la.

Hujjah aku

Memandangkan la ni ramai yang kata Umno dah nak 'mampus', nak kena sembelih PRU 13 depan. Macam lembu kalau kena sembelih, akan mengelipoq sakan, macam tu jugak la aku rasa Umno nanti.

Aku cukup yakin masa tu Umno akan gunakan semua kaedah yang depa boleh untuk pastikan kuasa tak terleas dari tangan depa dan aku yakin kaedah 'kekerasa' akan jadi antara pilihan utama depa.

Masa tu takkan nak harap kat Tuan Guru Presiden nak berdepan dengan Umno. Bukan la maksud aku Tuan Guru penakut bahkan aku cukup yakin Tuan Guru memang berani tapi macam dia kata baru ni, dia pun dah semakin uzur.

Jadinya perlu masa tu Timbalan Presiden jadi 'kepala'. Kalau perlu 'perang' masa tu aku cukup yakin Bang Mat Sabu paling sesuai jadi 'panglima perang'. BERSIH dulu memang boleh jadi ukuran macam mana berjayanya dia merancang dan melaksanakannya.

Lagi pun kalau Bang Mat Sabu yang jadi kepala, orang-orang yang tak berapa berani macam aku pun tak la berapa takut nak 'joint' sama. Orang-orang yang penakut macam Bakar apun aku rasa takdak masalah kalau perlu duduk kat depan sekali. Tak macam tu bang Bakaq?

Ada yang tak setuju dengan aku? Apa hujjah hangpa?

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...