Zulkifli Nordin dah nak masuk Umnoi? | Cenangau Daunkari

Iklan Top

Selasa, November 04, 2008

Zulkifli Nordin dah nak masuk Umnoi?

Kat kampung aku dulu ada jugak satu kes yang ada sikit-sikit mirip dengan cerita YB ni, tak banyak la yang mirip, maksud aku miripnya pasai ramai yang kata dia ni nak masuk Umnoi. Sebabnya pun dekat-dekat nak sama, tak berapa nak setuju dengan 'boss', atau dalam lain perkataan, lawan boss.

Rata depa jaja keliling cerita kata dia ni alat Umnoi, dia ni ejen Umnoi, kata dia ni dah nak masuk Umnoi, sampai satu tahap dah ada yang cerita dia ni dah pun masuk Umnoi, tunggu masa nak istihar ja.

Isunya cuma satu, pasai dia ni kelihatannya menongkah arus, orang lain semuanya nampak macam setuju, dia ni terang-terang tak setuju. Padahai dalam asa yang sama dalam ramai-ramai yang manpak macam setuju tu ramai jugak yang tak setuju dengan 'boss' dalam senyap.

Sampai kesudah aku taktau ada ka dak tindakan pihak yang berkenaan nak selesaikan masalah tu, mungkin depa rasa tu benda kecik. Yang aku pernah dengar "lama-lama dia hilang sendiri laa, lama-lama sejuk laa". Cukup mudah.

Pada aku kurang-kurang ada dua isu penting kat sini yang kita kena timbang. Yang pertama kita seolah-seolah doa moga-moga dia ni cepat masuk Umnoi, dan kita semacam benar-benar berharap tuhan makbulkan doa kita tu.

Apa yang kita dapat? Puas hati, kita dapat luahkan kemarahan kita ? Seronok pasai sumber kita ternyata betui? Bangga pasai dapat kata "Padan muka hangpa, aku dah kata tapi hangpa tak percaya"? Takat tu jaa laa kut.

Kita kena timbang apa rugi kita. Dalam kes YB Zul, kurang-kurang pun selagi dia sebagai YB pembangkang, undi dia masih berat belah kita, kurang-kurang pun rakyat di P018 masih dapat pembelaan, tak laa kena main dengan legasi Kadir Syeikh.

Lagi satu isu yang kita elok fikir. Dengan Umnio ni mudah ja. Semuanya berkisar pada ringgit
& sen. Ringgit & sen ni bergantung kepada nilai saham. Lagi kita sibuk bincang lagi tinggi laa saham dia. Bila lagi tinggi lagi sedap laa nak demand.

Kalau kita tak layan, buat-buat tak tau, orang pun tak heran, tambah pulak memang orang kita ni mudah lupa. Last sekali jadi macam Roslam Kassim and the geng, nama depa pun aku payah nak ingat dah.

Bagi aku kes yang macam ni kena biar pimpinan bagi selesai, dan pimpinan kena ambik peranan. Kita yang kat bawah ni pada aku tak payah penin-penin nak jadi nasi tambah. Selagi dia buat kerja sebagai ahli parlimen pembangkang takdak masalah bagi aku.

Kalau betui dia masuk Umnoi pun, apa sangat masalahnya. Takat dia apa sangat, pengalaman PAS lagi hebat, YDP pun biasa masuk Umnoi. Kita kena terima benda-benda macam ni jadi semacam filter, jadi penapis. Yang tak tulin tak akan boleh tahan. Bila sah dia masuk Umnoi masa tu kita takdak masalah lagi sapa pun kalau nak 'telanjangkan' dia, tapi tunggu laa dulu.

Kalau kes kat kampung aku tu dulu boleh jadi rujukan, sampai ke hari ni dia tak masuk Umnoi, malah yang dulu sungguh-sungguh belasah dia pulak bela dia, tapi yang ruginya benda dah berlaku, kesannya terpaksa kita tanggung walaupun perit sehingga kita tak berjaya mempertahankan kemenangan.

Bukan aku nak kata Parit Buntar kalah 2004 pasai orang ni, mungkin laa jugak ada faktor dia dalam 0.01% tapi yang nyata kita hilang satu tenaga, dan kita buang masa bertengkar pasai dia padahai banyak lagi benda yang boleh dan perlu kita selesaikan.

Balik pada kes YB. Zul. Aku masih yakin yang semua ni adalah mainan dalam perancangan puak-puak liberal. Depa ni takkan puas hati selagi orang-orang macam YB Zul ni ada. Tambah pulak kalau ada keadaan tertentu depa-depa ni kena bagi wala' kat dia, lagi laa.

Bagi aku selagi dia ni tak sah masuk Umnoi dan takdak tindakan dia yang melampaui piawai aku, aku akan tetap sokong. Ingat sikit puak-puak liberal, YB Zul masih bertaring dan orang-orang macam aku akan tetap bela orang-orang macam dia.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...