Umno takkan dapat majoriti lebih 5,000 | Cenangau Daunkari

Iklan Top

Ahad, Januari 30, 2011

Umno takkan dapat majoriti lebih 5,000

Walaupun dari awal lagi Najib Razak letakkan target supaya calon BN menang besar pada PRK kali ni, peluang untuk angan-angan tu jadi kenyataan sangat sukar untuk BN.

Malaysiakini semalam melaporkan:
Keputusan pilihanraya kecil DUN Tenang yang dijadualkan esok dijangka memihak kepada calon BN, Mohd Azahar Ibrahim. Namun hasrat Umno untuk meraih majoriti melebihi lima ribu undi diramalkan tidak kesampaian.

Laporan banci badan penyelidikan bebas ILHAM Centre yang dikeluarkan pagi ini menunjukkan calon BN sehingga kini mendahului PAS dengan majoriti sekitar tiga ribu undi.

BN dijangka memperolehi sekitar enam ribu hingga tujuh ribu undi manakala PAS pula dikatakan akan hanya mengutip dalam lingkungan empat ribu undi.

Berdasarkan hasil dapatan silang kaum dengan soalan parti mana dijangka menang, BN dijangka memperolehi 73.1 peratus undi Melayu, Cina (48.6 peratus), India (50 peratus) dan kaum lain (75 peratus).

Menurut ILHAM, kajian dijalankan pada 26 hingga 28 Januari 2011 lalu untuk melihat perspektif pengundi terhadap parti, calon dan kecenderungan pengundian mereka. - Mkini
Apa pun, kajian tu dibuat sehingga 28 haribulan. Dalam masa 2 hari banyak boleh berubah. Tambah-tambah pulak stail demokrasi ala Malaysia yang dah Umno BN pupuk lebih 50 tahun, masih terdapat ramai pengundi yang undi depa boleh dibeli. Kalau kena dengan harganya memang depa sanggup jual.

Umno BN tentu sanggup bali walau pun ditawarkan harga yang tinggi. Pasainya, Umno BN perlu menang PRK kali ni, bukan setakat menang tapi kena menang besar sebolehnya majoriti melebihi 5,000. Kalau pun mungkin tak sebesar tu tapi Umno kena menang dengan majoriti melebihi majoriti PRU12 yang lalu.

Di pihak Pakatan Rakyat pulak, PAS memang sejak awal lagi tak letakkan harapan yang tinggi untuk menang PRK kali ni. PAS memang sedar Dun Tenang adalah kubu kuat Umno. Dengan ada 3 Felda dengan pengundi lebih 5,000 orang peluang PAS untuk memang sangat nipis.

Kalau calon PAS berjaya mengurangkan majoriti pun sudah dikira satu kejayaan yang memalukan Umno BN. Harap-harap, satu keajaiban berlaku hari ni, dan pada awal malam nanti calon PAS diumumkan sebagai pemenang.

Apa-pun, selamat mengundi kepada pengundi Dun Tenang. Jangan lupa baca bismillah sebelum memangkah.




Nota kaki makan cekam:  Tanpa prejudis

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...