SPR di Toronto pun BANGANG macam SPR 'si anjing Umno' kat Malaysia? | Cenangau Daunkari

Iklan Top

Rabu, Januari 19, 2011

SPR di Toronto pun BANGANG macam SPR 'si anjing Umno' kat Malaysia?

Aku yakin, semua penyokong Pakatan Rakyat bersetuju yang SPR ni sebijik macam anjing kepada Umno. Banyak dah tindakan dan kenyataan BANGANG yang SPR buat menunjukkan ciri-ciri sebagai anjing kepada Umno.

Tapi, cadangan kali ni pada aku yang paling BANGANG sekali.  
Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) sedang mengkaji sistem undi proksi bagi membolehkan seseorang pemilih diwakili oleh mana-mana individu yang layak pada hari pengundian, kata pengerusinya Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof.

Di bawah syor SPR itu, sistem proksi dilihat mirip hak mengundi yang diamalkan di sektor korporat yang membolehkan seseorang mengundi dalam mesyuarat agung tahunan bagi pihak orang lain.

“Kita sedang kaji undi proksi, khusus bagi mereka yang tidak dapat hadir pada hari pengundian,” kata beliau ketika ditemu bual oleh The Malaysian Insider di pejabatnya di sini.

Sistem undi proksi berbeza daripada undi pos yang digunakan sekarang.

Sambil mengakui ia bukan mudah untuk dilakukan, Abdul Aziz berkata, jika sistem itu diluluskan ia akan dijalankan dengan ketat supaya tidak dipertikaikan oleh mana-mana pihak.

“Ada cara, ada caranya . . . ia mesti ada cara sendiri,” kata beliau sambil menambah, beberapa negara lain dan pihak berkuasa tempatan mereka sudah mengamalkan sistem tersebut.

Misalnya laman web pilihan raya Toronto menyebut, pengundi-pengundi yang tidak dapat hadir pada hari pengundian boleh memohon mendapatkan kemudahan hak undi berproksi.

Di bawah sistem pengundian Toronto itu, undi proksi membolehkan pemilih lain yang tinggal di kawasan atau bahagian yang sama mengundi bagi pihak mereka yang hendak memberi hak mereka kepada orang lain.

Di Toronto, seseorang pengundi proksi tidak boleh mengundi bagi pihak lebih dua pemilih berdaftar dan permohonan perlu dibuat sehari sebelum hari pengundian. - TMI
Konon nak bagi nampak cadangan tu canggih, buat bandingan dengan yang katanya dah dibuat di Toronto. Pengerusi SPR ni dok rasa SPR kat Malaysia ni macam SPR kat Toronto. Dia ingat demokrasi kat Malaysia ni sama macam kat Toronto?

Kalau nak ikut stail Toronto, jangan ikut bab ni saja, kena ikut jugak macamana bebasnya SPR kat Toronto sana tu.
  • Agak-agak ada dak undi POS kat Toronto?
  • Agak-agak ada dak calon "parti kerajaan" dan calon "parti pembangkang" berkempen melalui TV kat sana?
  • Agak-agak ada dak suami calon "pembangkang" dipindah kerja notis 3 hari saja kat sana?
Apa pun, aku harap mesyuarat pengarah pilihan raya ketiga-tiga parti Pakatan Rakyat yang katanya akan mesyuarat dalam masa terdekat jangan sibuk sangat nak cari pasai pilihanraya di Toronto. Jangan sampai terlupa tuntutan utama kita yang dah lama kita perjuangkan sebelum ni.
hapuskan undi pos
gunakan dakwat
bersihkan daftar undi
hapuskan undi hantu
Berkaitan

Nota kaki makan cekam:  Tanpa prejudis

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...