Manek Urai : Menang jugak walaupun tipis | Cenangau Daunkari

Iklan Top

Jumaat, Julai 17, 2009

Manek Urai : Menang jugak walaupun tipis

Walaupun sedikit lewat aku nak jugak la ucapkan takniah kepada semua yang terlibat bersungguh-sungguh bertugas nak bagi calon PAS menang masa PRK Manek Urai.

Ramai bloggers yang dah buat 'post mortem' PRK Manik Urai. Macam² bunyi ada. Pada aku semua pendapat tu kena diambik kira untuk difikirkan dan diambik pengajaran untuk tindakan masa depan.

Katanya PAS pun akan buat 'post mortem' menyeluruh PRK ni. Cumanya mungkin kita² ni tak berpeluang nak tengok hasil 'post mortem' tu.

Pendangan aku pasai keputusan Manek Urai ni, mula-mula sekali aku terkejut jugak, pasai apa menang sikit sangat. Pada aku tak patut sangat majoriti 65 undi, banyak lagi undi rosak dari majoriti.

Tapi bila baca ulasan kat blog lain aku boleh terima la, terima seadanya. Janji memang walaupun 1 undi.

Aku tertarik nak kongsi beberapa tulisan kat sini yang mungkin patut dibaca.
Teman bersembang dengan orang kampung kat Manek Urai Lama, kalau orang Pas kabo nih kubu kuat deme, teman harap deme pikior la balik. Tempat nih rata-2 orang Umno. Deme sokong Pak Su balik dulu sebab marah dengan Zul (mantan calon BN). Sebab ape teman tak tau. Kampung nih daif. Orang kampung yang otai jarang lepak umah mahupun kat masjid. Deme lagi ramai lepak kedai kopi. Tipikal Umno pun lepak kedai kopi. Tapi sebab orang Pas semua warak, deme tak lepak kat kedai kopi. Kalau mai lepak pun kat kedai yang memang orang Pas.

Macam maner deme boleh kabo deme dah tapau abis sedangkan masa petang hari terakhir tu, orang kampung situ masih 50-50. 1

Semua orang penuh yakin dengan kemengan PAS melebihi 2000 undi ketika pukul 3.00 petang, memang itu keyakinan jentera PAS denganjumlah kemenagan tersebut, dari mana angka itu dapat..angka itu dapat dari ‘culaan ‘ yang di lakukan oleh jentera tempatan di MU, saya yang bertugas di Laloh pun merasakan bahawa Laloh akan di menangi oleh PAS dengan Majoriti melebihi 200 Undi,

di mana asas tersebut…asasnya ialah culaan, jumlah pengundi yang di cula Bulan dan pengundi luar di banding dengan culaan BN, maka kemenangan yang paling selesa akan kita perolehi di Laloh, tapi tiba-tiba pengiraan sebenar PAS tewas dengan 30 undi di Laloh, suatu yang mengejutkan. Kenapa begini? Bagi saya hanya dua sebab sahaja;
1. Culaan Kita Silap
2. Pengundi Kita telah di beli.
Ada yang menyatakan bahawa culaan kita kita tak betul, yang satu benda yang boleh juga di terima, namun bila kita bercakap tentang ketepatan cula maka kita perlu melihat dari mana datangnya sumber cula tersebut, kerana sumber culaan tersebut itu melambangkan ketepatan culaan, UMNO mungkin menggunakan Polis, Kemas, mungkin juga tentera untuk mencula sebab itu kita lihat culaan mereka hampir tepat.

Di Kelantan culaan yang di lakukan oleh jentera tempatan bagi saya adalah antara
yang paling tepat di Malaysia berbanding dengan negeri-negeri lain kerana mereka juga mempunyai jentera kerajaan untuk mencula, Program Kifalah yang merekodkan hampir semua penduduk, Program armalah, Program Ladang Rakyat dan macam-macam program lagi boleh menjadikan culaan menjadi hampir tepat.

Di tambah lagi dengan program ziarah yang di adakan sepanjang tempoh kempen ini telah meng’update’kan lagi culaan yang sedia ada, maka kesimpulannya bagi saya culaan yang di lakukan oleh Tok Penghulu berdasarkan kepada rekod-rekod yang ada adalah hampir tepat.
Kalau hampir tepat kenapa masih lagi tidak betul dengan apa yang berlaku..sepatut menang 200 undi di Laloh tetapi kalah 30 undi… 2

Untuk menggambarkan sudut-sudut kekalahan itu, izinkan saya mengungkapkannya dalam bentuk pertanyaan untuk menjadi renungan.
  • Adakah benar kita menyertai PRK Manek Urai dalam suasana kasih-sayang dan ikatan persaudaraan berasaskan jamaah teruji dan longgar?

  • Mengapa ada yang boleh turun dan ada yang tidak, ada poster yang boleh terpamer dan ada yang tidak?

  • Benarkah ada pihak yang mengambil kesempatan gelanggang terbuka ini untuk menuding jari dan menjeling tajam kepada orang-orang tertentu?

  • Mengapa dibiarkan ahli-ahli gelisah dan resah dengan pelbagai soalan yang sukar dijawab?

  • Betulkah mereka yang berada di luar Pas yang bersedia membantu kita, turut merasa rimas dan lemas dengan kerenah sesama kita?

  • Benarkah ada orang yang merasa dirinya bijak dan hebat sehingga menafikan kebolehan dan keupayaan orang lain?
Cukup sekadar itu. 3

Apa² pun, sekali lagi tahniah pasai menang calon PAS jugak di PRK Manek Urai.



Artikel rujukan
  1. Manek Urai : Minta maaf Pas
  2. APABILA UMNO IKHLAS
  3. Kita Tidak Menang Semua



LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...