Tahniah pasai menang walaupun aku sebenarnya tak puas hati | Cenangau Daunkari

Iklan Top

Rabu, April 15, 2009

Tahniah pasai menang walaupun aku sebenarnya tak puas hati

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
Mula-mula sekali walaupun dah agak lewat aku nak jugak ucapkan tahniah pada Hj Nizar sebab berjaya jadi Ahli Parlimen. Tahniah jugak kepada JPN PAS Perak yang berjaya tidak memalukan orang PAS dengan mengekalkan kemenangan untuk kerusi P059 Bukit Gantang.

Tahniah jugak kepada semua yangh bekerja untuk kemenangan calon PAS sama ada secara langsung ataupun secara tidak langsung, tak kira la yang dapat ucapan terima kasih maupun yang cuma dapat maki.

Tak lupa jugak tahniah kepada semua pelancong pilihanraya yang berjaya menyesakkan jalan di dalam kawasan Parlimen Bukit Gantang terutama pada hari mengundi, mungkin ada yang tak mengundi pasai hangpa, penyebab jalan sesak, payah nak pi ke tempat mengundi.

Masuk hari ni dah 10 hari blog aku ni tak update. Sibuk bukan alasan aku. Mungkin 6 dan 7 haribulan aku betui-betui sibuk, tapi lepas tu aku langsung tak sibuk. Bukan tak teringin nak update tapi saja malas. Malas campur bengang. Bengang kat sapa pun aku tak berapa nak pasti tapi kepala memang 'ngang' atau mungkin lebih tepat kalau ikut bahasa Nikmi (Thingking of Life), 'pale sumbak'.

Yang paling aku tak puas hati pasai aku rasa aku tak banyak berperanan masa di Bukit Gantang hari tu. Walaupun kalau kira hari memang lama aku berkampung kat sana, lebih sebulan, tapi apa yang aku buat pun aku taktau. Bukan maksud aku tak buat apa, tapi aku rasa macam aku tak buat apa.

Nasib baik laa UPU yang PAS Parit Buntar kena jaga ada peningkatan undi. UPU Kg Jaha meningkat 20 undi, Blog Tulahan ulas terpeinci pasai undi di UPU tu
Undi PAS meningkat 41 undi dari 118 kepada 159 dan mengurangkan majoriti BN dari 98 kepada 42 undi di UPU Sungai Limau. Undi PAS meningkat 20 undi dari 78 kepada 98 dan mengurangkan majoriti BN dari 62 kepada 52 undi di UPU Kg. Jaha. Mengapa undi PAS meningkat di sini?.

Yang paling buat aku tak puas hati pasai Hj Nizar cuma menang majoriti 2789 (sebenarnya aku tak ingat pun angka ni,tah, tapi aku tak minat nak hapai). Tu pun pasai undi Cina yang bertambah banyak. Ada yang kata undi cina sampai lebih 70% dapat kat Hj Nizar.

Pada aku dengan krisis yang berlaku di Perak patutnya calon PAS boleh dapat majoriti tak kurang 5000. Patutnya Pakatan Rakyat senang-senang boleh tarik undi simpati pasainya memang jelas sangat Kerajaan PR memang kena zalim.

Tambah bengang aku pasai petugas dari Parit Buntar (mungkin sama macam yang lain) bertugas tak tara mana, berbakui-bakui kalau aku nak komen, tambah-tambah lagi dengan geng pelancung. Mungkin semangat petugas muslimat Parit Buntar ja kut yang aku boleh puji.

Ada laa beberapa individu yang memang aku patut puji, termasuk jugak beberapa orang pemuda yang memang pi Bukit Gantang memang nak bertugas walaupun pi sana cuma 2 3 jam ja belah malam. Memang nampak kesungguhan depa. Yang lain 'hampeh', yang jadi tukang makan ja pun ada, setakat nak bagi meriah boleh laa.

Tapi yang paling buat aku bengang bila undi melayu kepada calon PAS merosot. Memang tak patut sangat jadi macam tu. Aku patutnya boleh bagi dalam bentuk angka, bukannya aku takdak keputusan penuh, dan aku bukannya tak biasa dengan analisa angka keputusan pilihanraya ni, tapi aku malas nak tengok keputusan tu, malas nak analisa, pasai aku cukup yakin hasil analisa tu akan bagi aku lebih bengang, lebih sakit hati.

Aku yakin ramai dah buat analisa, dah buat rumusan, malas aku nak tanya pakcik google tapi kalau tanya aku, pasai apa Hj Nizar cuma dapat majoriti banyak tu dan pasai apa undi melayu menurun, pada aku takdak sebab lain melainkan semua tu pasai kelemahan PAS Perak.

Kelemahan yang cukup ketara aku nampak. Aku yang ada 'kad besar' boleh jadi saksi, kadang-kadang sampai tahap meluat aku tengok. Lemahnya hampir dalam semua segi termasuk Pengarah Pilihanraya sekali lemah dan tak terkecuali Pesuruhjaya pun lemah jugak.

Baik aku berenti tulis sebelum lagi banyak benda terkeluar. Kalau aku tergerak nak sambung, aku sambung lain kali. (Pasai ni la yang aku malas nak update blog aku ni, bila aku update, mesti ada yang kena.)

Akhir sekali, lagi sekali TAHNIAH!!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...