Seksyen 114A: Kenyataan bangang Rais dan Soi Lek | Cenangau Daunkari

Iklan Top

Jumaat, Ogos 17, 2012

Seksyen 114A: Kenyataan bangang Rais dan Soi Lek

mStar melaporkan:
KUALA LUMPUR: Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan Datuk Seri Dr Rais Yatim berkata tidak ada sebab untuk rakyat takut dengan peruntukan Sekyen 114A Akta Keterangan 1950 kerana ia dilaksanakan berdasarkan anggapan fakta dan bukannya anggapan bersalah.

Beliau berkata mana-mana pihak yang dituduh mengikut peruntukan Seksyen 114A mempunyai hak untuk menangkis dakwaan itu di mahkamah.

"Dan terserah kepada mahkamah akhirnya untuk memberikan justifikasi apa yang perlu dilakukan (putuskan)," katanya kepada pemberita - mStar
Bangang punya menteri, ini bukan sebab takut tapi sebab zalim.

Tak pasal-pasal rakyat yang tak bersalah terpaksa buang masa, buang duit turun naik mahkamah untuk mempertahankan diri pasai nak mudahkan kerja polis.

Seksyen ni cukup jelas nampak ada tujuan lain, untuk sekat kebebasan berinternet dan kebebasan media baru. Maksud aku undang-undang ni nampaknya nak takutkan rakyat untuk berinternet dan terlibat dengan media baru.

Lagi satu, macam yan tertulis dalam imej ringkasan kat sebelah ni, Seksyen 114A ni sediakan ruang yang cukup mudah untuk menganiaya orang lain. Tak ka bangang punya celaka tu.

MalaysianInsider pulak melaporkan:
KUALA LUMPUR, 16 Ogos — Seksyen 114A dalam pindaan Akta Keterangan 1950 telah dibahaskan di Parlimen dan diluluskan tanpa undian belah bahagi, kata Presiden MCA Datuk Seri Dr Chua Soi Lek.

Menurut beliau, pembangkang yang memainkan isu ini adalah hipokrit kerana mereka tidak mengundi dalam parlimen pada hari pindaan itu diluluskan.

“Jika sekiranya mereka menentang, mereka seharusnya memanggil Parlimen untuk undian belah bahagi untuk memastikan pindaan ini tidak digazetkan,” katanya dalam satu sidang media di Menara MCA hari ini.

Menurut Chua, ketika akta ini dibahaskan, pembangkang tidak memberi hujah mereka, tetapi apabila sudah dijadikan undang-undang, barulah mahu bersuara.

“Ini adalah politik tidak jujur dari pihak pembangkang,” kata Chua lagi. - TMI.
Ini sorang lagi bekas menteri yang bangang. Takkan dia tak ingat macamana sidang parlimen buat 'rekod gila' untuk luluskan rang undang-undang ni?

Harakahdaily melaporkan:
PETALING JAYA: Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak terus bersikap 'flip-flop' dalam tindakannya dan terbaru mahu mengkaji semula Seksyen 114A, Akta Keterangan 1950 yang telah diluluskan.

Bercakap pada, pada sidang media di Ibu Pejabat PKR semalam, Ketua Pengarah Jabatan Pilihan Raya PAS Pusat Dr Hatta Ramli (gambar) berkata, apa yang berlaku itu akibat kerajaan tergesa-gesa meluluskan lapan rang undang-undang dalam masa sehari pada persidangan perlimen lalu. - Hrkh.
Yang lebih gila lagi bila Sidang Parlimen hari terakhir untuk penggal tersebut 'menggantung masa' untuk luluskan semua 8 RUU tu dan sidang hari tu ditangguhkan pada pukul 3.21 pagi.

Nak berhujjah apa kalau Sidang Parlimen gunakan sistem 'buldozer' bangang sampai macm tu. Pasai tu la kut Najib pun nampak macam tak mampu nak pertahankan Seksyen 114A tu sampai suruh kabinet kaji balik.

Aku rasa Najib pun depa tak sempat bagi taklimat pasai Seksyen 114A tu.


Nota kaki makan cekam:  Tanpa memang prejudis

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...