Berita 'terburuk' perkembangan terkini #KL112 | Cenangau Daunkari

Iklan Top

Selasa, Januari 08, 2013

Berita 'terburuk' perkembangan terkini #KL112

Apa pun, aku rasa masih ada lagi peluang dan kemungkinan untuk merasa pancutan air kimia dan gas pemedih mata pasainya setakat ni pihak pengurusan Stadium Merdeka masih lagi tak bagi kebenaran. Kalau himpunan tu 'terpaksa' dibuat dijalanraya aku tak rasa pihak polis bersedia nak jafi fasilitator.

Malaysiakini melaporkan:  
Penganjur Himpunan Kebangkitan Rakyat yang mengadakan pertemuan dengan Ketua Polis Negara Tan Sri Ismail Omar hari ini gembira dengan jaminan polis untuk berperanan sebagai pemudahcara dalam pada perhimpunan pada 12 Januari di ibu negara.

Setiausaha Agung PKR Datuk Saifuddin Nasution berkata Ismail dalam mesyuarat berkenaan turut menyatakan kesediaan untuk menjadikan perhimpunan pada hari tersebut sebagai "detik bersejarah" selepas "belajar daripada kekurangan" yang berlaku semasa perhimpunan sebelum ini. - Mkini.    
Pada orang lain mungkin berita ni berita terbaik tapi bagi orang yang ketagih nak kena semburan air kimia dan gas pemedih mata, berita ni mungkin berita yang terburuk setakat ni.

Malaysiakini juga melaporkan:
"Tan Sri Ketua Polis Negara sebut peranan polis sebagai fasilitator. Hubungan polis dan wartawan pada perhimpunan itu, mereka akan menyediakan marsyal untuk memandu petugas media berdasarkan (peruntukan) seksyen Akta Perhimpunan Aman.

"Adalah menjadi tanggungjawab semua supaya tertib dan kami ingatkan mereka yang hadir datang dalam suasana mood festival, bagi membantu menjamin kelangsungan perhimpunan.

"IGP mahu menjadi (perhimpunan ini) sebagai saat bersejarah, iaitu belajar daripada kekurangan yang terdahulu. Mereka berhasrat untuk memberi khidmat yang terbaik, untuk memastikan semua hak mengikut undang-undang dan perlu dihormati," kata Saifuddin. - Ibid.
Kalau dah Ketua Polis Negara sendiri dah bagi jaminan yang polis akan jadi fasilitator takkan fasilitator nak sembur air kimia dan gas pemedih mata kut.

Apa pun, aku rasa masih ada lagi peluang dan kemungkinan untuk merasa pancutan air kimia dan gas pemedih mata pasainya setakat ni pihak pengurusan Stadium Merdeka masih lagi tak bagi kebenaran.

Malaysiakini juga melaporkan:
Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu menegaskan pihaknya akan menunggu sehingga tengahari esok untuk pihak pengurusan Stadium Merdeka membuat keputusan sama ada membenarkan perhimpunan Kebangkitan Rakyat diadakan di stadium tersebut pada 12 Januari ini.

Setakat ini, kata beliau, pihaknya masih belum menerima apa-apa berita berhubung kelulusan untuk menggunakan Stadium Merdeka.

"Kita tunggu sehingga jam 1 tengahari esok sama ada diizinkan atau tidak. Sebarang pengumuman akan dibuat dalam sidang media esok, jam 4 petang di pejabat agung PAS. - Mkini.
Kalau himpunan tu 'terpaksa' dibuat dijalanraya aku tak rasa pihak polis bersedia nak jafi fasilitator.

Dan kalau diteliti kenyataan Menteri Dalam Negeri macam yang aku ulas dalam posting sebelum ni "Hishamuddin patut ingatkan diri dia sendiri bukannya penganjur #KL112" nampak macam Hishamuddin memang berharap himpunan kali ni pun akan berakhir dengan 'rusuhan' macam himpunan-himpunan Bersih sebelum ni.

Berkaitan

Nota kaki makan cekam:  Tanpa memang prejudis

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...