Alangkah lucunya negeri ini. | Cenangau Daunkari

Iklan Top

Ahad, Februari 20, 2011

Alangkah lucunya negeri ini.

Aku jumpa satu filem ni yang adalah menarik untuk ditonton. Tah dari facebook sapa aku tak ingat, tapi yang pentingnya, filem ni adalah cukup menarik.

Aku bukan orang filem, langsung tak reti pasai hal-hal filem. Jadinya memang adalah tak layak langsung kalau aku nak komen pasal filem.

Cumanya, dari kacamata aku yang tak reti pasai filem ni, adalah kalau banding dengan filem kat Malaysia ni, adalah memang jauh laa.. tak habih-habih pasai cinta, tak pun pasai hantu.

Filem ringan bertajuk adalah "Alangkah lucunya negeri ini" ni bawa tema yang adalah mudah "Pelajaran itu penting atau tidak." Macamana seorang "Sarjana Management" adalah menguruskan projek penentasan kemiskinan melalui jabatan  Pengembangan Sumberdaya Manusia untuk adalah sekumpulan pencopet.

Yang menariknya, filem arahan Deddy Mizwar ni adalah penuh dengan kritik sosial. Hampir semua pihak kena, termasuk orang alim. Yang paling seronoknya, filem Indonesia ni adalah secara terbuka membelasah kerajaan dan dalam masa yang sama orang politik dan rakyat marhaen.

Nak ulas panjang-panjang adalah aku tak reti, hangpa tengok dan nilai sendiri.





Entah bila la kita nak boleh tengok filem-filem yang macam ni diterbitkan di Malaysia.

Nak tengok sambungannya adalah boleh di tengok di youtube di sini

Nota kaki makan cekam:  Tanpa prejudis

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...