Siapa Tuan Guru Syeikh Mahmud Madrasah Nurul Iman? | Cenangau Daunkari

Iklan Top

Rabu, Mac 11, 2009

Siapa Tuan Guru Syeikh Mahmud Madrasah Nurul Iman?

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
Rupa-rupanya dalam masa aku 'rehat' dua hari, ada isu baru pulak timbui. Isu 'rundingan' Anwar dengan PakLah. Tapi bila aku tengok gambar (kat sebelah) tu aku rasa aku biasa tengok gambar 'Tuan Syeikh' tu. Aku tak ingat bila tapi lama dah, beberapa tahun dulu.

Bila aku baca kat sini, sini, sini, sini dan sini aku rasa memang Tuan Syeikh ni la yang satu masa dulu ada kontroversi, aku tak ingat takat mana 'panas' kontroversi tu tapi aku ingat sangat pasai ada member kampung aku yang memang joint Madrasah Nurul Iman tu.

Aku pernah tanya sorang member yang asai dari Baling, pasai Batu 5, Sik, Kedah tu kira dekat la dengan kampung dia, aku tak ingat apa jawapan dia tapi yang aku ingat member tu mengesahkan yang depa tu memang geng Tariqat dan memang ada 'kes'. Bila aku tanya PakCik Google, dia suruh aku baca kat sini, antara yang tertulis kat situ
"Ajaran Aurad Ismailiah yang diajar oleh Mahmud bin Abd. Rahman, didapati menyeleweng dari ajaran Islam yang sebenar. Oleh yang demikian, umat Islam dilarang mengamalkan ajaran itu. Orang-orang Islam yang telah mengambil ijazah dan mengamalkan Aurad Ismailiah yang diajar oleh Mahmud bin Abd. Rahman di mana jua berada, hendaklah segera bertaubat serta memohon keampunan kepada ALLAH subhanahu wata'ala". Demikian Warta Kerajaan Negeri Selangor yang dibuat pada 25 Oktober 1995 memfatwakan ajaran tersebut.

Aku ingat lagi member aku tu tak pi makan morey kat surau masa bulan puasa pasai dia tengah 'bersuluk', tak boleh makan yang 'berdarah' walaupun dia pi masa pagi untuk tolong gotong-royong masak. Aku pun ingat aku pernah tengok clip zikir depa tapi aku tak ingat kat mana, tapi aku rasa macam aku tengok kat TV masa berita,tapi mungkin jugak kat internet.

Semasa berpuasa dan bersuluk, pengikut tidak dibenarkan makan makanan yang berdarah, hanya minum seteguk air sahaja apabila dahaga. Semasa upacara berzikir, suara diangkat dan diselang-selikan dengan pukulan rotan untuk menyamakan rentak irama ratib. Kemuncak ratib ialah pengikut akan melompat tidak sedarkan diri. Beberapa perlakuan aneh berlaku. Ada yang menari, ada yang tertonggeng, terselak kain dan ada yang menangis. Mengikut Mahmud, itu menunjukkan pengikutnya banyak dosa. Para pengikut pula menyatakan, ketika itu mereka sampai ke kemuncak kelazatan.



Aku taktau la betui ka dak, harap-harap tak betui laa. Tolong, sapa-sapa yang ada autoriti, tolong check tengok dan buat pembetulan kalau apa yang aku tulis ni tak betui.

Kalau betui apa yang aku tulis ni, taktau laa, cumanya aku harap sangat 'pertemuan sempena sambutan Maulidul Rasul' ni bukan sebahagian dari usaha-usaha kearah 'Kerajaan Perpaduan'

Kalau betui, nampaknya aku merasa jadi 'orang kerajaan' takat 10 bulan tu ja la kut. taktau bila pulak nak mai lagi peluang jadi 'orang kerajaan' pasai macam aku tulis sebelum ni, aku nak jadi pembangkang kepada 'Kerajaan Perpaduan' tu

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...